Foto: David Meulenbeld

‘Superkoffie’ helpt je de dag door

Marjolein de Jong26 May 2021

VU-alumnus Stefan Wateler (26) startte met een jeugdvriend het bedrijf Cupplement. De twee veroveren de wereld met koffiecapsules waaraan vitamines en superfoods zijn toegevoegd. 

Vertel, waarom koffie met vitamines en superfoods?

„Koffie is een korte energiebooster. Ook als je maar twee koppen drinkt, krijg je na een korte energiepiek een inkakker. Onze koffiecups zijn verrijkt met guaranapoeder en MCT-olie die ervoor zorgen dat de cafeïne langzamer wordt opgenomen door je lichaam. En als je dan toch al een kopje drinkt, kan het geen kwaad om wat extra vitamine B binnen te krijgen, toch? Vitamine B ondersteunt namelijk je energiemetabolisme en maakt energie vrij uit voeding. Erg belangrijk dus als je een dag optimaal wilt presteren."

Hoe zijn jullie op het idee van Cupplement gekomen?

„Florian (Fermin, red.) en ik dronken tijdens onze studies liters koffie. We moesten steeds meer drinken om hetzelfde effect te krijgen. Om niet te spreken over de enorme inkakkers en hartkloppingen. Als tegenhanger konden we wel energiedrankjes drinken, maar die zijn gezien de grote hoeveelheid suiker ook niet erg gezond. Dit moet anders kunnen, dachten we."

„In onze zoektocht stuitten we vervolgens op een concept dat populair is in de Verenigde Staten: Bulletproof coffee, koffie waar boter of kokosolie aan toegevoegd is voor een langzamere afgifte van cafeïne. Ik weet nog dat ik gelijk dacht: wat tof dat je een koffieproduct kun upgraden met additieven. Kunnen wij dat zelf niet doen?"

„Aan het eind van een testdag stonden we te trillen op onze benen."

Hoe ging het vervolgens van idee naar uitvoering?

„Dat ging er vrij amateuristisch aan toe in onze studentenkamers. In eerste instantie vulden we bestaande cups aan met superfoods. Die eerste batch was niet te pruimen. Later ontwikkelden we onze eigen koffieblend. Met onze handen vulden we per dag zo’n zeshonderd cups. Bij nieuwe blends moesten die cups natuurlijk ook allemaal geproefd worden. Aan het eind van zo’n testdag stonden we te trillen op onze benen."

Waarom denk je dat het product zo goed aanslaat?

„De voornaamste reden is dat koffie sowieso al populair is. Het is - op water na – de meest gedronken drank. Dat je dus koffie kunt aanbieden waaraan vitamines zijn toegevoegd is een win-winsituatie. Daarnaast zien we ook dat een groot gedeelte van onze afnemers mensen zijn die de hele dag optimaal willen presteren. Het is een trend om zoveel mogelijk uit je dag te halen. Denk ook aan microdosing met paddenstoelen. Koffie is alleen sociaal wat meer geaccepteerd."

Stefan


Hoe heeft je master Beleid, Communicatie en Organisatie bijgedragen aan het starten van dit avontuur?

„Bij het ontwikkelen van het product moest gedegen wetenschappelijk onderzoek worden gedaan. Dat is iets wat ik natuurlijk geleerd heb tijdens de opleiding. Maar wat vooral bijdroeg is dat we gebruik mochten maken van het Demonstrator Lab op de VU. We werden in contact gebracht met mensen van de universiteit met een chemische achtergrond. Zij hielpen met het finetunen van alle doseringen. Ook mochten we gebruikmaken van een laboratorium. Een enorme upgrade na onze studentenkamers. Zonder het Demonstrator Lab hadden we hier nooit kunnen staan."

„In eerste instantie verkochten we onze cups vooral aan vrienden en familie."

Drie maanden na de start mochten jullie aanschuiven bij het populaire televisieprogramma Dragons’ Den om Cupplement te pitchen. Hoe was dat?

„Heel spannend. We dachten van tevoren: we proberen het gewoon en we zien het wel. Uiteindelijk vertrokken we met een bod van 300.000 euro. Het plan was om dat bedrag te gaan investeren in cups met vitamine C en D. Tijdens de onderhandelingsfase na het programma zijn we er helaas niet uitgekomen. Toch hebben we veel gehad aan de uitzending. We zijn met veel nieuwe mensen in contact gekomen en ook de cups vliegen de deur uit. Eerst verkochten we onze cups vooral aan vrienden en familie, maar we zijn blij dat anderen ons nu ook kunnen vinden."  

Maar die koffiecups met vitamine C en D komen er?

„Absoluut. Chemiestudenten aan de VU helpen ons door onderzoek te doen naar de juiste verhoudingen. Het duurt alleen wat langer."

Speciaal voor lezers van VU Magazine heeft Cupplement een kortingscode. Vul de code VU_Alumni15 in en krijg 15% korting op een bestelling. De code is geldig tot 31 juli.